«ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟΥ» του Σταυρου Διαμαντοπουλου

0
1556

Εισαγωγή
Η ποδοσφαιρική μελέτη που θα ακολουθήσει είναι μία προγραμματισμένη εργασία, που βγήκε απ’ τα ποδοσφαιρικά βιώματα που είχα εγώ σαν ποδοσφαιριστής, οι συμπαίκτες μου, οι αντίπαλοι μου και γενικά όλο το ποδοσφαιρικό φάσμα. Όλα αυτά μελετήθηκαν με βάση πάντα την επιστημονική έρευνα για να δώσουν στη συνέχεια και πρακτική εφαρμογή στην όλη θεωρία της έρευνας.

Η μεγάλη μου ευθύνη απέναντι στο τόσο δημοφιλές άθλημα που έχω σαν παλιός ποδοσφαιριστής και τώρα καθηγητής Φυσ. Αγωγής και προπονητής, με υποχρεώνει να εκφράσω άποψη στο σπορ αυτό, που τόσο αγάπησε ο Έλληνας και ποτέ δεν γεύτηκε τους καρπούς του.

Η προσπάθεια μου να καλλιεργηθεί το ποδόσφαιρο πάνω σε σωστά δεδομένα για τη σωστή εξέλιξη του και η ύπαρξη ποδοσφαιρικής προσωπικότητας πιστεύω ότι κάποτε θα δώσει τη δυνατότητα να δημιουργήσει ένα καλό Ελληνικό ποδόσφαιρο με σωστή υποδομή και μεγάλη Ελληνική σταθερή ποδοσφαιρική οντότητα.

Έγραψα για την «ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟΥ» πιστεύοντας ότι έκανα τη μεγαλύτερη προσφορά που μπορούσα να κάνω γι’ αυτό. Δεν νομίζω ότι θα πρόσφερα τίποτε, αν πιανόμουν από ένα θέμα του ποδοσφαίρου και έκανα μία ανάλυση γι’ αυτό. Αυτό που έχει ανάγκη σήμερα το ποδόσφαιρο είναι ο προγραμματισμός και η οργάνωση από το πιο μικρό δημοτικό σχολείο ως το πανεπιστήμιο, από το πιο μικρό σωματείο ως το πιο μεγάλο, από τη μικρή ομάδα της τελευταίας ερασιτεχνικής κατηγορίας ως την Εθνική Ελλάδος.

Όλος αυτός ο μηχανισμός του ποδοσφαίρου θα πρέπει να στηριχθεί πάνω σε μία μελέτη, η οποία θα ενεργοποιήσει στο μεγαλύτερο βαθμό απόδοσης όλους τους αθλητικούς μηχανισμούς. Νομίζω ότι η ενεργοποίηση πρέπει να γίνει και θα γίνει πολύ σύντομα.

Ο λαός δοκίμασε όλους τους ανεύθυνους προγραμματισμούς. Πλήρωσε ακριβά όλες τις τεχνητές και επιφανειακές ποδοσφαιρικές υπάρξεις. Ήρθε η ώρα που πρέπει να σταματήσουμε το ποδοσφαιρικό λάθος. Ήρθε η ώρα της ποδοσφαιρικής αναδημιουργίας.

Γι’  αυτή την αναδημιουργία θα μιλήσω παρακάτω, θα εκθέσω πρώτα τα λάθη που υπάρχουν σήμερα και στη συνέχεια θα αναφέρω τον τρόπο που πρέπει να ακολουθήσουν τα σχολεία, οι Ε.Π.Σ., τα σωματεία και η ανώτατη αθλητική αρχή για τη σωστή υποδομή του ποδοσφαίρου. Μία υποδομή που στο γύρισμα του χρόνου θα φέρνει όλο και πιο ψηλά το άθλημα.

Στη συνέχεια θα αναλυθούν οι προγραμματισμένες και οργανωμένες προϋποθέσεις Πανελλήνιας οργάνωσης του ποδοσφαίρου. Κατόπιν θα ασχοληθούμε με την πρακτική Εφαρμογή της Οργάνωσης Ποδοσφαίρου. Και στο τέλος θα δοθούν test που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι προπονητές για το σωστό έλεγχο της προπόνησης τους.

proponitika-mystika

Κακός  Προγραμματισμός
* Όταν λέμε «κακός προγραμματισμός» σημαίνει ότι αυτό που λέγεται ποδόσφαιρο στην Ελλάδα οπουδήποτε γίνεται, γίνεται χωρίς προγραμματισμό.
* Ξεκινώντας από την Α Εθνική κατηγορία και καταλήγοντας στη κατηγορία και στα πρωταθλήματα επιχειρήσεων και τα διάφορα τουρνουά ποδοσφαίρου που γίνονται.
* Μερικές μπάλες, δεκάξι ζευγάρια κάλτσες, άλλες τόσες φανέλες και άλλα τόσα ποδοσφαιρικά παπούτσια συνθέτουν ένα σύλλογο σε θέμα ιματισμού.
* Δύο τρεις παράγοντες «κυκλοφορούν» το κάθε ερασιτεχνικό σωματείο. Αυτοί διοικούν σύμφωνα με την κάθε πρόχειρη σκέψη που μπορούν να συλλογιστούν.
* Τίποτε προγραμματισμένο. Κανένας καταμερισμός εργασίας και δικαιοδοσίας. Ο καθένας δεν εργάζεται στο πόστο του σύμφωνα με τις δικαιοδοσίες.
* Κανένας προγραμματισμός στον ψυχολογικό τομέα.
* Κανένας προγραμματισμός για την όλη ποδοσφαιρική περίοδο σε θέματα προπονήσεως.
* Υπάρχουν  φανέλες και τίποτε άλλο. Μόνο τη στιγμή που μαζεύονται συζητούν μερικά θέματα για τεχνική και τακτική του ποδοσφαίρου.
* Υπάρχει στη συνέχεια κακός αγωνιστικός προγραμματισμός. Δεν ξέρουν ποιος θα κτυπήσει το φάουλ, το πέναλτι, το κόρνερ.
* Κακοποιούν το διαιτητή, βρίζουν τους φιλάθλους και όλα αυτά από κακό προγραμματισμό. Κανένα γενικό πρόγραμμα Ε.Π.Σ. δεν υπάρχει, ούτε κανένας πανελλήνιος προγραμματισμός υπάρχει για την εξέλιξη του ερασιτεχνικού και επαγγελματικού ποδοσφαίρου.

Κακή Οργάνωση
* Όταν λέμε οργάνωση εννοούμε τον καταμερισμό της εργασίας σ’  ένα σύλλογο.
* καθένας θα έχει την ειδικότητα του και θα ασχολείται με τον τομέα του και συγχρόνως θα τον οργανώνει.
* Η οργάνωση του κάθε τομέα θα φέρει στο σύνολο του τη γενική οργάνωση του συλλόγου.
* Λεπτομερής όμως οργάνωση και με μεγάλη σχολαστικότητα, με μεγάλη ευσυνειδησία π.χ. ο έφορος ποδοσφαίρου ξέροντας ποια είναι τα καθήκοντα του, αυτά και μόνο θα εκτελεί και θα διέπεται από τις εντολές του προπονητή.
* Θα πρέπει δηλαδή να λειτουργήσουν σχολές παραγόντων και να γίνουν ειδικά μαθήματα στους μέλλοντες παράγοντες.
* Να ξέρει ο κάθε παράγοντας πως θα οργανώσει το είδος της δουλειάς που του ανατέθηκε. Δηλ. σ’ ένα ποδοσφαιρικό τμήμα είτε ερασιτεχνικό είτε επαγγελματικό είναι θα πρέπει να δουλέψουν καλά και οργανωμένα διοίκηση, προπονητής και ποδοσφαιριστές.
* Ο σύλλογος να έχει τον κατάλληλο ιματισμό, να έχει τάξη στα αποδυτήρια, να υπάρχουν ορισμένα όργανα με τα οποία θα δουλεύει ο προπονητής σε κατάλληλη θέση και στη σειρά.
* Οργάνωση ακόμη και στον ψυχολογικό τομέα. Ο ποδοσφαιριστής να μη νοιώθει ψυχολογικά κουρασμένος από τις ανοργάνωτες γενικά συνθήκες του συλλόγου.
* Ο κάθε υπεύθυνος να κάνει τη δουλειά του οργανωμένα και υπεύθυνα στον τομέα που ανήκει. Τότε μόνο είναι δυνατό να αποφύγει τα προβλήματα που ξεκινάνε από την κακή οργάνωση, τα οποία είναι πολλά και δημιουργούνται καθημερινά στο ελληνικό ποδόσφαιρο.
* Κακή οργάνωση υπάρχει και στις Ε.Π.Σ. αλλά και στο ημιεπαγγελματικό και επαγγελματικό ποδόσφαιρο. Τίποτε δεν δένει πανελλήνια ούτε το επαγγελματικό ούτε το ερασιτεχνικό ποδόσφαιρο. Απλούστατα υπάρχει μια μόνιμη πρόχειρη κατάσταση που εξυπηρετεί στιγμές ανάγκης.

Τύπος
* Τύπος που είναι σημαντικός παράγοντας σ’ όλες τις ποδοσφαιρικές εξελίξεις καθώς επίσης και σ’ όλες τις ποδοσφαιρικές καθοδηγήσεις θα πρέπει κι αυτός να εξυπηρετήσει την ανάπτυξη του αθλήματος και όχι τη διαφήμιση παικτών, παραγόντων και ομάδων.
* Αυτό που πιστεύω ότι πρέπει να καλλιεργήσει είναι η καλόπιστη καθοδηγητική κριτική και όχι η θεωρία της διαφήμισης.
* Είναι μεγάλη η ευθύνη του Τύπου διότι είναι το μέσο που τραβάει τον παίκτη, τον προπονητή, τον παράγοντα, το φίλαθλο.
* Όταν όλο το ποδοσφαιρικό κύκλωμα στρέφεται γύρω από την εφημερίδα ας μη γίνεται εκμετάλλευση αυτής της ποδοσφαιρικής αδυναμίας και φτάνει στο σημείο να παρασύρεται από τις ορέξεις των ασχολουμένων με το ποδόσφαιρο δίνοντας άλλες ροπές στην αποστολή του.
Αντικειμενική κριτική, σωστή διαφώτιση, γενική και πολύπλευρη αρωγή πάνω στα θέματα που προάγουν την ομορφιά του ποδοσφαίρου.

Θέματα ψυχολογίας
Όταν λέμε ψυχολογία εννοούμε όλους εκείνους τους παράγοντες που επηρεάζουν το άτομο στο θέμα της προπονητικής και αγωνιστικής απόδοσης.

Όταν ένα ποδοσφαιρικό τμήμα καλλιεργεί το ποδόσφαιρο με υψηλές απαιτήσεις σωστής υποδομής θα πρέπει να ξέρει ότι πρέπει να δημιουργήσει όλους εκείνους τους ψυχολογικούς παράγοντες επιρροής στο άθλημα του ποδοσφαίρου.

Ποιοι είναι τέλος πάντων αυτοί οι ψυχολογικοί παράγοντες;
• Οργανωμένοι φίλαθλοι οι οποίοι θα παροτρύνουν σωστά τους ποδοσφαιριστές.
• Κοινωνική και οικονομική ακόμη συμπαράσταση σ’ όλα τα προβλήματα των ποδοσφαιριστών.
• Οργάνωση των αποδυτηρίων, καλή συμπεριφορά των παραγόντων. Αυτές οι συνθήκες δημιουργούν σωστό ποδόσφαιρο.

Στην Ελλάδα τι συμβαίνει;
• Ο καθένας θέλει να κάνει ρύθμιση ή να επιβάλει την άποψη του και κάνει κρίσεις και επικρίσεις πάνω στη γενική ύπαρξη του ποδοσφαίρου.
• Αφήνονται συχνά αβοήθητοι οι ποδοσφαιριστές χωρίς καμία συμπαράσταση. Μόνο την Κυριακή πηγαίνουν οι παράγοντες και ζητάνε επιμόνως τη νίκη. Αυτό όμως έχει αντίθετα αποτελέσματα. Αφού ο ποδοσφαιριστής είναι ένα ίνδαλμα θα πρέπει να δοθεί και η κατάλληλη προστασία πάνω στα ψυχολογικά θέματα.
• Η συντήρηση όλων των ψυχολογικών τομέων θα πρέπει να έχει αφετηρία και τέρμα τον προπονητή. Μα τα πιο πάνω καλλιεργούν την καλή ή κακή ψυχολογία του ποδοσφαιριστή

proponitika-mystika

Κακή αγωγή των φιλάθλων

Οι φίλαθλοι έχουν και αυτοί την ευθύνη τους για τις κακές αντιδράσεις των ποδοσφαιριστών.
* Δεν νοείται να ακούμε από φιλάθλους ομαδικές βρισιές ή ένα σωρό άλλα, τα οποία είναι απαράδεκτα για φιλάθλους του 21ού αιώνα.
* Απαράδεκτος ο τρόπος που αντιμετωπίζουν κάθε αγώνα. Όλα αυτά όμως προέρχονται από την κακή τους αγωγή.
* Η κακή αγωγή των φιλάθλων προέρχεται από το ότι δεν έχει γίνει καμία διαφώτιση ούτως ώστε να περιοριστούν τα άγρια ένστικτα των φιλάθλων.
* Η διαφώτιση της σωστής φίλαθλης ιδιότητας πρέπει να ξεκινήσει από τη μικρή ηλικία, από το δημοτικό σχολείο. Πρέπει να γίνεται ειδικό μάθημα φίλαθλης ιδιότητας.
* Πιστεύω ότι η πολιτεία αν προσπαθήσει και σ’ αυτό τον τομέα, θα δώσει μία πολύ μεγάλη στροφή, στην κακή φιλαθλητική αγωγή που υπάρχει.

Μέχρι τώρα δεν έγινε καμία προσπάθεια για τη διαφώτιση των φιλάθλων. Οι μάζες των φιλάθλων οδηγημένες πάντοτε από τα υπερτεταμένα άγρια ένστικτα καλλιεργούν αυτό που λέγεται φίλαθλη ιδιότητα πάνω σε κακές και υποκειμενικές βάσεις, οι οποίες και υποβιβάζουν τη φίλαθλη ιδιότητα.

Πρέπει κάποτε να μάθουν οι Έλληνες φίλαθλοι και να χάνουν, αλλά να αναγνωρίζουν και τον καλύτερο. Να χειροκροτούν το νικητή όποιος και αν είναι και να δίνουν κουράγιο στον ηττημένο. Αυτό θα γίνει μόνο όμως με τη σωστή διαφώτιση στα σχολεία πάνω σε σωστά φίλαθλα θεωρητικά μαθήματα. Μόνον έτσι θα ξεκινήσει η πρώτη σταυροφορία για τη σωστή αγωγή των φιλάθλων.

Διαιτησία
Ο διαιτητής που είναι ο αυτόματος δικαστής του γηπέδου, πριν γίνει διαιτητής θα πρέπει να περνάει ορισμένα τεστ αντίληψης-νοημοσύνης-αντίδρασης και οπωσδήποτε θα πρέπει να κάνει μαθήματα ανάλογα με τις απαιτήσεις της συντήρησης του σημερινού παίκτη σε ελεγχόμενα επίπεδα συμπεριφοράς. Ο διαιτητής είναι ένας κριτής που κρίνει και αυτόματα κρίνεται. Είναι ο χαρακτήρας που θα πρέπει για να κερδίσει το θεατή, πρώτα να κερδίσει και τους 22 παίκτες.

Για να γίνει όμως αυτό χρειάζεται μια τελειότητα ολοκληρωμένη σε όλους τους τομείς, αυτόματη αντίληψη, ευσυνειδησία, παρακολούθηση φάσεων εκ του πλησίον, θάρρος, επιβλητικότητα και ευσυνείδητα αυθόρμητη αμεροληψία. Για να αποκτηθούν όλα αυτά τα προσόντα δεν φτάνει μόνον η πείρα των πολλών παιχνιδιών, δεν φτάνει να πάθουν για να μάθουν, πρέπει να ακολουθηθεί μια μακροχρόνια διαιτητική αγωγή, η οποία θα εμφυσήσει στο μέλλοντα διαιτητή όλα τα προσόντα που θα του χρειαστούν κατά τη διάρκεια της καριέρας του.

Τεστ λοιπόν επιλογής των διαιτητών, κεκτημένη μόρφωση, σωστά σεμινάρια διαιτησίας, πρακτική εφαρμογή πάνω στα ελαττώματα που εμφανίζουν και στη συνέχεια ίσα κριτήρια προόδου και εξέλιξης. Όλα αυτά θα δημιουργήσουν διαιτητές με προσωπικότητα, η οποία θα ακτινοβολεί σε κάθε ποδοσφαιρικό αγώνα με χειροκροτήματα και όχι με βρισιές.